dijous, 24 de novembre de 2011

Metàfores

Charles Crook ha plantejat quatre models d'ús i els ha formulat en quatre metàfores on explica com les TIC ens poden ensenyar o com ens pot ajudar a aprendre en funció del paper que ha de jugar l'ordinador.

A partir d'aquestes quatre metàfores agafaré dos i les relacionaré amb activitats realitzades a GITIC.

METÀFORA TUTORIAL I METÀFORA DE LA CONSTRUCCIÓ
1. La primera metàfora tutorial: l'ordinador com a tutor, fa referència al programari del model tradicional --> L'ordinador tutoritza el procés d'aprenentatge realitzat pel nen.
Aquesta utilització de l'ordinador com a tutor es troba en la capacitat que té la màquina per reproduir alguns aspectes de la relació entre el docent i l'alumne. 
La interacció d'ordinador-alumne seria: l'ordinador inicia, l'alumne respon i l'ordinador avalua.
En la creació de programes tutorials es té en compte:
  • La individualització del procés d'aprenentatge
  • La presentació d'informació que ajudi l'alumne a avançar.
Un exemple d'aquest tipus de programa seria Entrena't per llegir o bé les activitats de JClic.




2. La segona metàfora de la construcció: l'ordinador com a alumne, podem veure qe fomentat tot ho contrari de la metàfora anterior, aquesta fa referència a una visió en l'ús educatiu de l'ordinador centrat en l'alumne. L'alumne controla la màquina, no a l'inrevés.
Una vegada hem captat les idees principals de cada metàfora:

- La primera metàfora la podríem relacionar amb JClic
    • JClic: es basa en la creació, realització i avaluació d'activitats educatives multimèdia.
      Els objectius d'aquest programa són:

      • Fer que els nens juguin i es diverteixin alhora que aprenen.
      • Fer possible l'ús d'aplicacions educatives multimedia directament des de Internet.
      • Ampliar la cooperació e intercanvi de materials entre escoles i educadors de diferents paisos i cultures, facilitant la traducció i adaptació tant del programa com de les activitats creades.
      • Recogir les sugerencies de millores i ampliacions que els usuaris han enviat.
- I la segona metàfora amb Scratch, que el trobarem definit i explicat d'una forma més clara i entenedora a la següent entrada d'aquest bloc: http://taniabernal.blogspot.com/search/label/Scratch

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada