dimecres, 28 de desembre del 2011

Taxonomia de Bloom per a l'era digital


La Taxonomia de Bloom va ser inventada per Benjamín Bloom l'any 1950. Es tracta d'un conjunt d'eines fonamentals pels docents, que té com a objectius atendre als comportaments, accions i oportunitats d'aprenentatge que apareixen a mesura que les TIC avancen i es tornen cada vegada més important i imprescindibles.
En aquesta Taxonomia hi ha dues categories: 
  1. Habilitats de Pensament d'Ordre Inferior (LOTS).
  2. Habilitats de Pensament d'Ordre Superior (HOTS).
Cada categoria té un número de verbs claus que descriuen activitats, accions, processos i objectius que s'han de duu a la pràctica en les aules. 

-RECORDAR: reconèixer, descriure, identificar, recuperar, denominar, localitzar.
-COMPRENDRE: interpretar, resumir, inferir, classificar, comparar, explicar, exemplificar.
-APLICAR: utilitzar, executar.
-ANALITZAR: comparar, organitzar, atribuir, trobar, estructurar, integrar.
-AVALUAR: revisar, formular hipòtesis, criticar, experimentar, jutjar, detectar.
-CREAR: dissenyar, construir, produir, idear, elaborar.



Una vegada esmentades les categories d'aquesta Taxonomia i veure els verbs que les classifiquen, faré una comparació d'això amb les activitats realitzades a les matèries de GITIC i COED del mòdul Processos i Contextos Educatius II, a la Universitat Blanquerna, Ramon Llull.

Durant tot aquest semestre les activitats realitzades han estat recollides en aquest bloc creat per mi. Aquest bloc està format per entrades on cadascuna la formen explicacions de programes, eines i aplicacions (GITIC), i de coneixements més teòrics que s'han dut a la pràctica amb activitats dinàmiques (COED), que ens seran de gran utilitat tant en el nostre futur professional com al llarg d'aquest Grau D'Educació Primària que acabem de començar amb ganes i il·lusió.
  • Crear, dissenyar i elaborar aquest bloc com a finalitat de poder recordar i aplicar tots aquells aspectes transmesos a les classes durant tot el semestre.
  • Crear pàgines web gràcies a Google Sites, mapes conceptuals a través de Cmap Tools, vídeos audiovisuals a partir de Movie Maker i presentacions dinàmiques que permeten interactuar al nen amb Scratch.
  • Avaluar, autoavaluar i fer una crítica constructiva de les exposicions realitzades a classe com, la recitació del poema, identitat i territori o bé l'exemple de bon comunicador.
  • Analitzar vídeos com : oh, brother!"
  • Construir presentacions, formularis, documents i fulls de càlcul gràcies a Google Docs.
  • Organitzar i estructurar la informació i noticies d'interès amb Google Reader, Mister Wong i Pearltrees.
  • Poder entendreinterpretar i poder aplicar tots aquest coneixement adquirits en el dia a dia.

Una vegada comparades la majoria d'activitats d'aquest mòdul amb la Taxonomia de Bloom, puc corroborar que les TIC són una gran font de coneixements, de gran utilitat i que ens ajuda en el nostre procés d'aprenentatge, com bé explica en aquesta Taxonomia. 

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada